Selasa, 6 Januari 2015

Sambal Hitam Raub

Pernah dengo sambal itam...ermmmm sedappppppp sangat2...aku belajo makan ni pun masa dok kuantan...masa dok sana aku bedal semua yang sebelum ni aku tak pernah makan....sambal ni pun my sahabat yang kenal kan ...dia orang raub. Memang best ler , aku suka makan dengan nasik panas2 or roti...Bila dapat pindah balik ke Klang udah susah hati macam mana ler nak dapatkan bekalan....rupa2nyer sebelah umah Nyah ader pulak yang pandai buat benda alah ni apa lagi berbekas2 ler aku order...then my suku sakat pun dah suka n tanya macam nak dapat kan lagi..heheheh sedap kan....tak cuba tak tau...cuba la dulu...kat sini aku share dengan korang resepi dia....senang sangat2.....selamat mencuba.....
gambo dari internet


Bahan-bahan:-

7 ulas belimbing buluh yg sudah direbus tanpa air sehingga hitam

ikan bilis segenggam rendam dan toskan

bawang 3 labu diricik halus

cili padi dlm 35 tangkai

minyak masak

garam gula secukup rasa


Cara memasak:-

tumbuk cili padi dulu sehingga lumat

kemudian tumbuk ikan bilis kalo suka lumat blh tumbuk sampai lumat

tumbuk separuh dr bawang yg telah diricik halus tadi

tumbuk juga belimbing buluh..

sementara menumbuk boleh panaskan minyak

tumis bawang sehingga naik bau

kemudian tumis bahan2 yg telah ditumbuk tadi sampai agak kering , tumis ni minyak 


kena banyak sikit....

kalu nak hitam sikit boh kicap hehehehe



Tiada ulasan:

Catat Ulasan