Rabu, 5 Disember 2012

Mak, Chik, Aku dan Daging...

Entah naper tiba2 hati aku tersentuh bila baca entry saudara Faisal Mansor di mana FB nyer... dia ceritakan tentang anak2nyer n Tablet.... dan kat sini jugak aku nak berkongsi dengan semua...bila soklan yang diberikan pada anak2nyer tak jauh beza dengan soklan dan ujian mak berikan pada aku n chik..... 

Pada suatu hari bila dan jam berapa entah aku tak ingat.....tapi yang pasti masa tu tengah kami 3 beranak menjamu selera. Masa tu yang pasti aku masih bersekolah...dan Mak masih sihat. Mak kena serangan strok masa aku berumur 6 tahun... dan wat pertama kali Mak jatuh di bendang. Aku ingat lagi Mak terpaksa diusung mengunakan guni..memandangkan badan Mak yang agak sihat...jadi tak siapa boleh mengendongnyer... 

Berbalik pada citer diawal tadi bab soklan cepu emas dari Mak....masa tu tengah makan...so Mak makan daging agak banyak.... Chik tak bagi...katanyer akan mengakibatkan darah tinggi naik.... so Mak kata Chik tak sayang dia... Mak minta lak kat aku....so aku bagi jer la...iyer la benda makan kan nanti makan ubat la jangan tak makan lak... nanti tak leh makan lagi susah.  Mak terus kata yang aku aku sayang kat dia bukan macam Chik... Chik kan biasa ler..terus ler bukak hujah2 dia..hehehheheh

Dengan nada yang lembut terus Mak kata....2 2 sayang kat Mak... yang Chik larang sebab sayang kat Mak.. tak nak Mak sakit.. sbb tu Chik larang makan daging banyak2... Yang aku pulak bagi sebab tak nak Mak sedih... tapi yang pasti makan ubat...

Dalam hati aku lega...Mak  sekadar nak test rupanyer...  takut gak aku kang tak pasai2 pening kepala lak makan daging. Mak pun tau risiko bila terlebih makan daging....Memang masa Mak sakit...MAk terllau sensitif..mudah menangis kalu kita tersalah cakap...susah sangat masa tu.. semuanyer kena berlapik, sora pun tak leh kuat2 bila bercakap dengan Mak...iyer la kan.. Mak lumpuh separuh badan  sebelah kanan dan percakapan Mak masa tu bukan semua yang paham... Mula2 kena Mak terpaksa menulis, mujur la MAk pandai menulis...dan Alhamdulillah kami adik beradik dapat memahami walapun ambik masa untuk memahaminyer...

Tapi tu semua tinggal kenangan... Mak telah pun 'pergi' hampir 4 thn..... dan aku masih terasa yang dia sentiasa berada disisi...

Dan  bila aku terbaca blog sailing daie... terus teringat MAK!!!! Mak yang aku sayanggggggggggg sangat2 dan rinduuuuuuuuuuuuu sangat2. Tapi ALLAH lebih sayang kan dia...dan MAK adalah pinjaman untuk kami sekeluarga. Hanya AL-Fatihah yang mampu aku berikan....SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT DAN DITEMPATKAN BERSAMA ORG2 YANG BERIMAN...AMIN!

1 ulasan: