Khamis, 19 Mei 2011

antara baru dan lama......

Malam ni aku nak menulis pasal BARU dan LAMA.... selalunyer orang bercakap bila dah dapat yang baru pasti yang lama dibuang atau dilupakan.....tapi aku bukan nak bercerita tentang barang atau benda.... tapi apa yang berlaku sekejap tadi di ruangan FB...
Kisahnyer seorang kawan ni agak terkilan , dia terpaksa membuat kerja yang tidak sepatutnya buat... kerana di atasnya ada seorang lagi yang lebih layak untuk menyelesaikan masalah tu... Tapi disebabkan tidak puas hati seorang insan ni terasa ...mengatakan dia tak pandai buat kerja dan suka membebankan orang bawahan... dan seorang lagi mengatakan ...pegawai baru tak boleh harap....huhhuhu...agak panas ler tadi.. tapi aku dah join waktu yang penghabisan...so leh mencelah ler, tapi tak boleh lebih2...BAHAYA!!!!
Tapi bagi aku... pegawai yang baru kena belajar dan rajin bertanya pada yang lama. Jangan anggap orang lama yang tak der kelulusan tak boleh harap dan tak punyai idea yang bernas..
Memang IPTA dan IPTS tak mengajar apa yang kita lakukan di tempat kerja. Dan bagi aku , perlu seorang bos berbincang dengan anak buah...tak kira apa perkara. Bukan apa, kes macam ni ler ...tiba2 kena masuk meeting. Dah masuk meeting kena ler wat prepare apa yang patut. Ni tak bos bagi surat meeting kol 8 pagi...meeting kol 8.30 pgi. Apa yang leh kita wat... Dapat lak orang atasan yang garang...dan memang pantang bagi dia kalu bertanya dan tak der jawapan... apa yang dia nak tak dapat...tak ker sensara bagi si wakil...
Aku pernah kena ler... bukan setakat merah muka kena marah...menanggung malu lagi ...kena marah depan orang...kita bukan budak2 lagi...
Walaupun situasi ni biasa..tapi boleh dapat dielakan jika kita bersedia dengan maklumat sebelum masuk meeting...
Perihal orang lama lak.... bila dowang piker dowang orang lama....cakap orang baru langsung tak leh guna.. kononnyer pengalaman tak der...baru setahun jagung dalam kerja....dia dah lama makan garam... dan sekarang dowang suka2 mengarah pada yang baru setahun jagung ni....
payah2......keadaan ni biasa kat mana2 tempat pun...
Bagi aku kerjasama dan tolenrasi amat penting. Jangan mementingkan diri sendiri... Jangan memikir bagaimana nak bagi kerja pada orang bawahan bagi orang atasan la...tapi sama2 memikir... dan jangan sanggup semua kerja..ibarat menerima saja arahan kerja, tapi last2 diserahkan pada orang bawahan.... dan yang paling sedih bagi orang bawahan yang sanggup menerima apa saja kerja, tapi tak pernah dihargai...misalnya AKC...walaupun dah kerja lebih 5 tahun tapi tak pernah dihargai.....sian kan???? dan yang paling banyak bodek dan mengipas...ermmmm , alamat selang 3 tahun, sure dapat......piker2kan lah.....
Aku mengaku, kadang kala aku bosan dengan keje aku, selalu gak mengelat, tapi aku akan selesaikan gak keje....walaupun stress, tension, meluat, sakit hati..... tapi aku selalu ingat untuk mencari rezeki yang berkat dan halal bukan lah mudah dan senang... aku kena redha....
kepada kengkawan yang terasa teraniaya...sabar lah...anggap tu semua dugaan, dan redha dengan apa yang berlaku....

1 ulasan:

  1. Xkira pangkat tingi atau rendah.. Selagi namanya kerja..Buat la sebaik mungkin... Level bos2 ada tekanan sendiri... Level bawah2 pon ada masalah masing2... So bg aku... Layan j...

    p/s: Setakat jam nih aku still dapat markah yg tinggi as a boss... hehehe.. Esok2 xtau la plak... :(

    BalasPadam